Nieuw boek ‘Inspiring Ikebana’ | “Eens je het beet hebt, kan je alles aan”

Ikebana of Japans bloemschikken is veel meer dan alleen bloemen schikken. Het is een filosofie en levensstijl die je helpt om te vertragen, te groeien en innerlijke rust te vinden. De interesse vandaag voor Ikebana is groot. FLEUR sprak met Ilse Beunen, auteur van het boek ‘Inspiring Ikebana’. 

Net afgestudeerd als tuinarchitect en pas gehuwd vertrok Ilse Beunen samen met haar echtgenoot Ben Huybrechts naar Japan. Het was de bedoeling om 18 maanden in Japan te verblijven maar uiteindelijk bleef het stel maar liefst elf jaar in Japan wonen. Als leerling van Suzuki Shigeichi, een landschapsarchitect in Nagoaka (Japan), was ze in goede handen. Ze leerde er meer over de vele aspecten van de Japanse cultuur, waaronder Ikebana. Daar werd de kiem gelegd voor haar passie en levenswerk. Ilse werd wereldwijd gevraagd tot vorig jaar al haar opdrachten door corona werden geannuleerd. Ze begon online les te geven en maakte tijdens de eerste lockdown het boek ‘Inspiring Ikebana’. 

Advertising
 

“Ikebana is een kunstvorm en een manier om je uit te drukken”, stelt Ilse. 

Ikebana ziet er heel eenvoudig uit maar niets is minder waar? 

“Iets eenvoudig maken vraagt kennis en achtergrond. Je hebt bagage nodig om tot eenvoud te komen. Ikebana gaat over ruimte scheppen. De lege ruimte is even belangrijk als de opgevulde ruimte. Daarin zoek je een evenwicht tussen wat je leeg houdt en wat je opvult. Er moet een spanningsveld zijn, zeker als je werkt met het moeilijkste namelijk een tak en een bloem, of een blad en een bloem. Je moet voldoende spanningsveld creëren om het stuk tot leven te brengen. Het moet er staan en een wow-effect creëren.” 

Auteur Ilse Beunen

Is dat het onderscheid met de klassieke bloemsierkunst? 

“Bij klassieke bloemsierkunst gaat men uit van het idee om bloemen te gebruiken waarbij de bloemen het idee versterken. Niet de individuele bloem telt maar het eindresultaat. Hoe je tot dat resultaat komt  – door de bloemen naar jouw hand te zetten of te manipuleren – dat is bloemschikken. Bij Ikebana moet elke tak of bloem die je gebruikt op zijn best zijn. Een gebogen lijn kan je enkel vormen met buigzame materialen. De interactie tussen jezelf en het materiaal is heel belangrijk. Je moet het materiaal aanvoelen. Dat is absoluut niet iets wat een florist doet. Hun uitgangspunt is totaal anders. Ikebana leer je in eerste instantie voor jezelf.” 

Is Ikebana een inspiratiebron voor floristen? 

“Bloemen zijn niet echt goedkoop. Om betaalbaar te zijn moet je als florist enige creativiteit aan de dag leggen. Net bij Ikebana kan je met weinig veel doen. Je zoekt een evenwicht tussen lege en opgevulde ruimtes. Ik merk dat jongeren meer op zoek gaan naar de natuur en die ook beter willen aanvoelen. Ze willen opnieuw geconnecteerd zijn met de natuur. Waar komen bloemen vandaan? Hoe groeien en bloeien ze? Waarom geen mix maken van bloemen die je zelf kweekt en bloemen uit de groothandel? Een bloem is een natuurlijk, vergankelijk materiaal. Om ermee te werken moet je een zekere feeling hebben. Het verlangen naar de natuur is heel duidelijk geworden tijdens de pandemie. Veel mensen hebben de behoefte om terug dichter bij de natuur te staan. Ikebana ligt in die lijn.” 

Het creatieve proces is belangrijker dan het eindresultaat, lezen we in jouw boek. Er is ook een meditatief aspect, een soort mindfulness aan het beoefenen van deze kunstvorm. Kan je dat even uitleggen? 

“Ikebana doe je vooral voor jezelf. Zoals een schilder of pottenbakker of als je sport, op dat moment denk je aan niks anders. Er is alleen jij met jouw bloem en tak. De uitdaging is om telkens iets origineel te bedenken. Zo ontwikkel je jouw creativiteit samen met het materiaal dat je voor handen hebt. Er zijn geen grenzen. We zijn onze eigen grens. Elke tak reageert anders, elk materiaal is anders. Dat maakt Ikebana zo boeiend omdat het altijd anders is.” 

Dit is jouw tweede boek over Ikebana. Wat betekent dit boek voor jou? 

“Mijn eerste boek Exploring Ikebana moest een heel toegankelijk boek zijn. Mijn allereerste boek was een grote mijlpaal voor mij. Met het tweede boek mocht ik volledig mijn eigen ding doen. In het boek staan enkel eigen creaties en ideeën. De reacties op mijn boek zijn lovend. Ik werk er hard aan om Ikebana bekend te maken en deel mijn kennis en ideeën. Het is nog altijd moeilijk om de twee werelden – dat van de florist en van de ikebanist – te verenigen. Floristen kunnen een aantal lessen Ikebana volgen. Je leert de technieken onder de knie te krijgen door alsmaar te herhalen, herhalen wat anderen maken. Je kopieert tot in het oneindige, tot het in je vingers zit. Kopiëren is jezelf vervolmaken. Het is de techniek meester worden om er achteraf je eigen ding mee te doen. Tijdens de eerste 40 lessen ligt de configuratie vast. De keuze van bloemen en takken is vrij op dat moment. Het is belangrijk een spanningsveld te creëren en een ruimtelijk gevoel te ontwikkelen. Als je dat niet beet hebt, is het moeilijk om eigen creaties te ontwikkelen. Wanneer je echter op de tanden bijt en de hele cyclus volgt, dan is the sky the limit”, lacht Ilse.  “Je leert heel veel technieken, zowel van de ene als van de andere wereld. Daarna kan je alles aan.” 

Koop nu het boek ‘Inspiring Ikebana’

  • Ilse Beunen 
  • Photography Ben Huybrechts 
  • Stichting Kunstboek 
  • € 29,95

Koop het boek hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.