Menno Kroon, ambassadeur voor het bloemenvak

Menno Kroon voelt zich bloemist in hart en nieren. We brengen een bezoek aan zijn winkel in een levendige buurt in Zuid-Amsterdam. Het verrassende kleurenpalet, de bloesembomen en de feestelijke aanblik van bloemen en bijzondere objecten geven het gevoel dat je in een wereldstad bent beland. Het zou best Parijs kunnen zijn. 

De hele inkom ademt lente uit met zachtroze geschilderde muren en bloesembomen uit zijde in de etalage. Verbaasd en met een glimlach rond de mond geniet iedereen die binnenkomt van het charmante bloesemspektakel. De middenruimte is haast nog mooier. Het lijkt alsof je middenin een bloementuin staat met aan weerszijden spiegels die de ruimte en het effect nog vergroten.  

Advertising
 

“We presenteren hier ons assortiment snijbloemen. Het is net alsof je bloemen uit een tuin plukt. Wat een feest om hier doorheen te lopen. Als je niet blij bent, dan word je het gewoon”, zegt Menno Kroon (foto).  

Het gedeelte achteraan is dan weer verrassend in stijlvol kobaltblauw geschilderd. Menno noemt het Yves Klein blauw of het blauw uit de Majorelletuin in Marrakesh, een tuin die vanaf 1980 eigendom was van de Franse modeontwerper Yves Saint Laurent en waar ook zijn as verstrooid werd in de rozentuin. Elke seizoen krijgt de winkel een volledige make-over. “We vinden het leuk om regelmatig alles te veranderen. Ik hou van beweging, van actie en reactie.” 

Kleur is het handelsmerk van Menno. Kleur moet je begrijpen en durven gebruiken. Zijn winkel in Amsterdam is opgevat als een ontmoetingsplek, gemoedelijk en hartelijk. Mensen lopen binnen en buiten, maken een praatje, genieten van de bloemen en de met zorg uitgekozen vazen, potten en kunstwerken. Het geheel is een bijzondere, persoonlijke en wereldse mix.  

“Ik hou mijn ogen altijd open. Zo werk ik met verschillende kunstenaars samen. Alles wat je hier ziet, is te koop. Zowel de lampions als de mooie vazen, potten en kunstwerken. De doeken van een Parijse kunstenaar zijn het resultaat van een fotosyntheseproces. De kandelaars worden speciaal voor ons gemaakt en deze decoratieve reuzensieraden zijn het werk van een Braziliaanse kunstenaar.” 

Dertig jaar geleden startte Menno zijn eigen bloemenzaak, waarvan inmiddels 25 jaar op dezelfde plek in Amsterdam.  

“In een klein dorpje, Driebergen, vlakbij Utrecht ben ik begonnen met een atelier, geen winkel. Het ging al snel heel goed en het atelier werd een winkel. Op een bepaalde dag werd ik uitgenodigd door Maria de Haan, een toen heel vooruitstrevend florist in Amsterdam. Ze wilde stoppen, maar haar zaak wou ze niet aan om het even wie doorgeven. Ik raakte met haar in gesprek en zo ben ik vanuit een dorpje in de Polders helemaal in ‘the big city’ beland. Het is een plezier voor mij om in deze levendige en diverse stad te mogen werken. In de stad woont een ander soort publiek, een publiek dat veel reist en de wereld ziet. Het zijn mensen die affiniteit zoeken met wat er in de wereld gebeurt en dat is wat mij ook bezighoudt. Even heb ik getwijfeld of ik naar New York of naar Amsterdam zou verhuizen. Ik koos voor Amsterdam want eigenlijk ben ik een echte Nederlander. Af en toe doen we projecten in het buitenland. Zo zijn we momenteel bezig met de besprekingen voor een diner in Zuid-Frankrijk volgende zomer.” 

“De bloemensector was voor de crisis al hard aan het veranderen. Door corona is de bom ontploft.” – Menno Kroon

De bloemensector is heel hard veranderd sinds corona. Dat heeft Menno Kroon aan den lijve ondervonden.

“Het was voor de crisis al heel hard aan het veranderen. Door corona is het een soort ontplofte bom geworden. Ik ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren in de komende periode. Alles is duurder aan het worden. Kwekers in Nederland draaien de gaskraan dicht omdat het gas zo duur geworden is. Bloemen zijn duurder, kostbaarder geworden. Mooie, bijzondere bloemen gaan nog meer een luxeproduct worden, denk ik. Tijdens de lockdown zijn bloemenzaken niet als essentieel benaderd. Omdat de winkel gesloten was, verkochten we onze bloemen op de stoep. Het contact met de klanten is alleen maar hechter geworden. Klanten werden heel blij van onze bloemen. Het was veruit het enige dat er nog was. Mensen verdrongen zich ’s avonds voor het etalageraam waarachter we alle snijbloemen hadden uitgestald.” 

“Een groep floristen stijgt er bovenuit, de rest zakt af naar vooral handel in bloemen. Daar is niks mis mee, maar er moet meer waardering zijn voor echte vakmensen.” – Menno Kroon

Menno stelt zichzelf de vraag waar hij staat met zijn bloemenzaak en wat hij wil uitstralen

“Ik voel me bloemist in hart en nieren. Dat wil ik ook uitstralen. Als team voelen we ons bloembinders en bloemkunstenaars die met het vak bezig zijn. Vakuitstraling is heel belangrijk. Dat zie ik helaas te weinig. Een groep van floristen stijgt er iets bovenuit en de rest zakt af naar vooral handel in bloemen. Die handel moet er zijn, daar is niks mis mee. Er moet echter ruimte en meer waardering zijn voor mensen die anders met het vak bezig zijn. We zijn meesterbinders die met de mooiste materialen mogen werken.” 

“We kunnen heel veel als bloemenspecialist, maar niet alles. Een echte interieurspecialist is nog wat anders.” – Menno Kroon

Die groep floristen wordt weliswaar steeds groter.

“Zoals ik al zei ben ik een bloemist in hart en nieren. Ik wil graag altijd met bloemen blijven werken. Daarnaast vind ik het leuk om mooie vazen, mooie objecten te kunnen verkopen maar allemaal ten dienste van een mooie plant, een mooi boeket. Ik creëer de mooiste plek voor die ene bloem of plant. Dit is de basis van ons beroep. In de loop der jaren heeft het vak een andere invulling gekregen. We vinden het bijvoorbeeld leuk als een klant om advies vraagt over planten en potten. Wij zijn nog een stukje verder gegaan en geven ook kleuradvies. Die vraag is spontaan vanuit de klanten gekomen. Beetje bij beetje zijn we daarin gegroeid, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik koester nog altijd heel sterk de basis. Ik ben geen interieurspecialist maar bloemist die alles uit het vak wil gebruiken en anders wil zijn in hoe hij met die elementen omgaat. Ik heb ook geleerd dat we niet alles kunnen. We kunnen heel veel maar een echte interieurspecialist is nog wat anders. Een bloemenspecialist heeft een bepaalde visie hoe hij bloemen neerzet. Je moet leren gelukkig zijn met waar je voor kiest. Je moet kiezen en vervolgens doorkiezen. Je kan een bepaalde kant opgaan en dat kan je zelf sturen maar je moet er ook voor zorgen dat je je boterham kan verdienen. Ik wil blijven doorgaan en vernieuwend zijn. In een stad als Amsterdam moet je vernieuwend zijn anders is het effect weg.” 

“Ik wil geen trendsetter zijn, al word ik zo door veel mensen bekeken.” – Menno Kroon

Men noemt jou een trendsetter? 

“Eigenlijk wil ik geen trendsetter zijn, maar ik word door veel mensen zo bekeken.  Ik werk vanuit een soort gevoel en vanuit mijn hart waardoor ik opval bij andere mensen. Ik doe de dingen niet omdat ze een trend zijn of omdat ze een trend kunnen worden. Ik kom met een bepaald idee en dat is mijn handschrift.” 

Vervagen de grenzen tussen verschillende disciplines? 

“Ja. Er zijn floristen die alleen maar interieurs aankleden. Dat zit wat in hun aard. Wij kunnen net zo goed kleuren uitkiezen als iemand die met stoffen werkt. Ik hou zelf heel veel van stoffen. Net als met bloemen creëer je met stoffen een soort kleurenpatroon. Als ik de vraag krijg om een interieur in te richten, dan doe ik dat altijd met veel kleur. Kleur gebruiken is een passie. Uit het kleurenpalet van de stoffenaanbieders kies ik bewust voor heel kleurrijke stoffen en stoffen met bijzondere texturen. We zijn het gewoon om met texturen te werken, zoals een pot met een bijzondere textuur of een plant met mooie glanzende bladeren. We worden trendy genoemd door anderen omdat we er een neus voor hebben. Maar dat is heel organisch gegroeid, vanuit de materie waar we dagelijks mee bezig zijn. Ik bewaar de skills uit mijn opleiding en koester die. Af en toe maak ik wat uitstapjes naar andere werelden maar ik koester vooral mijn eigen wereld.” 

“Willen we als bloemist een bestaansrecht hebben, dan moeten we heel goed weten wat we aan het doen zijn. Niet te veel afdwalen.” – Menno Kroon

Eigenlijk vind je dat je specialist in jouw vak moet blijven? 

“Willen wij als bloemist een bestaansrecht hebben, dan moeten we heel goed weten wat we aan het doen zijn. Dat mag iedereen voor zichzelf invullen. Ik vind het wel heel belangrijk dat we met ons vak bezig blijven en niet te veel afdwalen. Koester wat je hebt en hou die basis heel stevig vast. Zo weet ik bijvoorbeeld heel goed wat ik in een tuin kan doen, maar ik ben geen tuinarchitect met een technische achtergrond. Nogmaals, je kan niet alles zelf willen doen.” 

Vanwaar komt die liefde voor bloemen? 

“Die vraag is me al vaak gesteld. Als kind was ik gefascineerd door de natuur. Een takje in een vaas waar worteltjes aan groeiden of een zonnebloempit waaruit een krachtige zonnebloem groeide. In deze periode hou ik heel erg van takken. Ik kijk naar hun ‘vormentaal’. Die schoonheid van de natuur moet je ook zien. Dan begrijp je waarom net die tak in een handgemaakte pot met bijzondere kleur past. Het gaat om het begrijpen van al die verschillende materies zoals aardewerk, glas, een mooie tak of de hardheid van een blaadje. Als je dat allemaal begrijpt, ben je heel hard bezig met het ontleden van de natuur. Zo baan je je eigen weg. De weg die je bewandelt om telkens weer een stapje verder in het vak te komen.” 

“Ik vind het steeds leuker worden. Ik ben pas 60 geworden, maar heb het gevoel dat ik pas begonnen ben.” – Menno Kroon

Hoe ziet de toekomst eruit? 

“Naarmate je ouder wordt en als je bij de tijd en wakker blijft, wordt het alleen maar interessanter. Het is leuk om met jonge mensen te praten want die geven je energie. Anderzijds is het ook fijn om met oudere mensen te communiceren die een bepaald pad hebben bewandeld. Ik vind het steeds leuker worden. Ik ben net zestig jaar geworden en ik heb het gevoel dat ik pas begonnen ben. Ik hoop nog een hele tijd door te kunnen gaan. Ik voel me als een soort ambassadeur van het bloemenvak. Ik vind het belangrijk dat het vak blijft bestaan. Ik heb altijd gedacht dat men in België fanatieker was dan in Nederland. De opleidingen zijn verschrikkelijk, ook in Nederland. Liefst zou ik willen dat de opleidingen gewoon stoppen en er een heel nieuwe academie ontstaat. We moeten opnieuw naar de basis gaan en vanuit die positie het vak weer naar een hoger niveau tillen. Vandaag ziet ons beroep er heel anders uit dan dertig jaar geleden. Je moet continu evolueren maar dat is niet gebeurd in de opleidingen. De opleidingen zijn niet mee geëvolueerd met wat er vandaag nodig is. We moeten als bloemist ook veel meer aanzien krijgen. Ik gun het iedereen. Het is wel belangrijk dat we allemaal onze boterham kunnen verdienen. Arbeidsuren moeten ook verrekend worden. Ik werk nog steeds heel hard. Ons beroep vraagt dit ook. Niks gaat vanzelf. Je moet een soort evenwicht vinden zodat je zelf gelukkig blijft in je hele doen en laten.”

Welke tips heb je voor collega’s? 

“Straal uit dat je geniet van jouw vak. Zorg dat je winkel er altijd goed uitziet. Het moet fris blijven. Durf eens een nieuwe kleur, niet om de vijf jaar maar liever elk jaar. Zorg dat de potten van links naar rechts gaan in je winkel, dat klanten altijd het gevoel hebben dat er actie is. Blijf vooral wakker in jouw vak en weet wat er gebeurt in de wereld.”

Tekst en foto’s: Ingrid Allaerts


Volg Menno Kroon 

website      www.mennokroon.nl

Instagram    menno_kroon

Facebook     mennokroonbv

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.