Janine verliet Zwitserland voor grote liefde, samen baten ze al 25 jaar bloemenatelier Domus Florum uit in Aalst

In hartje Aalst, in een 17de eeuws monumentaal pand is Domus Florum gevestigd. Janine en Bart vormen samen een goed geoliede machine. Waar Janine is, is Bart in de buurt als een onafscheidelijke tandem. Hij stuurt en zij zet er een flinke vaart in. “Mensen vertellen hier ganse verhalen.”

Het bloemenatelier van Janine Künzle en Bart Schampheleer is gelegen in een winkelstraat, vlakbij de markt. Via de openstaande poort krijgen we zicht op de binnentuin aangekleed met hortensia’s en planten in grote potten, evenals een antieke houten bank met perkplantjes. Het geklasseerde pand kende doorheen de tijd verschillende bestemmingen en werd in verschillende fasen gebouwd. Zo was het ooit een textielatelier. In 2016 werd het gebouw volledig gerenoveerd en moest Domus Florum gedurende twee jaar naar een pop-up verhuizen. Na de verbouwingen konden Janine en Bart hun intrek nemen in het ganse rechtergedeelte van het pand met als extraatje een knappe binnentuin. 

Advertising
 



ZWITSERLAND 

Janine – afkomstig uit Zwitserland – leerde Bart kennen, een chef-kok uit Wetteren. De florale vonk sprong over en Janine besloot naar België te komen. In 1996 starten ze samen hun eigen bloemenzaak in de Rozemarijnstraat. Hun boeketten hadden al snel succes en ze moesten op zoek gaan naar een grotere locatie. En zo kwamen ze in het pand in de Molenstraat terecht. 



“Ik ben opgegroeid in Zwitserland. Als kind maakte ik veldboeketten in de tuin van mijn ouders. Ik heb een opleiding floristiek gevolgd in Zürich en ik had het voorrecht om in grote huizen te werken. Zo heb ik bij ‘Blumen Marsano’ gewerkt op de Paradeplatz in Zürich – één van de duurste wijken – onder leiding van Christian Felix. Hij was in die tijd toonaangevend voor Zwitserland. We werkten met een team van 15 floristen aan grote installaties voor het bekende hotel ‘The Dolder Grand’ in Zürich en voor oliesjeiks in Sankt Moritz en Genève. Ik heb daar enorm veel geleerd. Nadien heb ik ook in Lausanne gewerkt waar ik vrij zelfstandig mocht werken voor een mooi cliënteel. Zo heb ik vaak boten gedecoreerd.” 

Is Zwitserland eigenlijk wel een bloemenland? 

Janine: “Er wordt veel geld aan bloemen besteed. De bloemen zijn er duur. Het vakmanschap staat hoog aangeschreven en het opleidingsniveau is er heel hoog. De opleidingen zouden beter kunnen in België. We hebben hier al stagiairs gehad die weinig kennis van bloemen hadden en ook niet gepassioneerd zijn. Die mensen kunnen we hier niet gebruiken.” 

Ben jij ook florist, Bart? 

Bart: “Nee, ik ben eigenlijk kok van opleiding. Ik maak geen boeketten. Dat doet Janine. Ik steun haar in alles. Zo neem ik de logistiek, de administratie en de leveringen voor mijn rekening.” 

Janine: “Hij is een heel goede verkoper.”

Bart: “Het koken houden we voor de weekends en doen we samen. Eigenlijk zijn er heel wat parallellen tussen de horeca en de bloemensector. Je werkt met verse producten die ook vers moeten verwerkt worden. Je zit met een korte doorlooptijd. Wat eerst binnenkomt, moet eerst verwerkt worden. Het kunnen werken onder druk, de stressmomenten en de soms lange dagen heb je ook in de horeca. De belangrijkste bloemenfeestdagen zijn ook vaak gastronomisch belangrijke dagen en piekmomenten zoals onder meer de feesten in de meimaand en de kerstdagen. Zonder ervaring in de bloemensector, denk ik dat ik van bij het begin mijn bijdrage kon leveren op het vlak van logistiek.”

Janine: (knikt instemmend) “Als kok kan hij zich veel beter organiseren. Ik heb al veel bijgeleerd van hem. Creatieve mensen hebben vaak een chaotische kant. Hij is heel gestructureerd. Chaos in de keuken werkt niet en eigenlijk ook niet in een bloemenzaak. Door een goede structuur kan je op drukke momenten veel uitsparen.” 


DROGE EN NATTE BALIE 

Waar Janine en Bart al lang van droomden, hebben ze in deze winkel kunnen realiseren. Zo zijn er – naar analogie met grootkeukens – twee balies: een ‘droge’ en een ‘natte’ balie. Aan de droge balie of verkoopbalie vinden gesprekken plaats, worden boeketten ingepakt en kunnen klanten afrekenen en een kaartje schrijven. De natte balie – met een krasbestendig werkblad – is dan weer het terrein van Janine want hier maakt ze haar florale creaties. “Ieder heeft zijn eigen werktafel”, lacht Janine.  

De bloemen worden verpakt in milieuvriendelijk zijdepapier met een klein waxlaagje. Plasticfolie hebben ze altijd geweerd.



WORKSHOPS 

De winkel vormt één grote, lange ruimte met twee balies, gezellige snuisterhoekjes en een bloemenwand die je meteen te zien krijgt bij het binnenkomen. Janine werkt enkel met seizoensbloemen. “De winkel is overzichtelijk ingericht in een vrij zakelijke stijl waardoor ook veel mannen zich aangetrokken voelen tot onze winkel”, aldus Bart. De winkel is ook ruim genoeg om workshops te organiseren. 

Janine: “We organiseren workshops voor kleine groepen van maximum tien personen. Ik geef twee à drie inspiraties en elke deelnemer krijgt een pakket bloemen. Zo kunnen ze elk hun eigen ding doen. Het leuke is dat er nooit twee dezelfde creaties naar buiten gaan. We vinden het belangrijk om al het nodige materiaal zelf aan te leveren. We zien dat mensen stress krijgen als we hen op voorhand een lijstje geven met de benodigdheden voor de workshop. We bezorgen hen een ontspannen avond zonder zorgen. Ik begeleid hen en stuur hier en daar bij. Dat is het leukste.”

“De winkel is vrij zakelijk ingericht waardoor ook veel mannen zich aangetrokken voelen.”



VREEMDE EEND 

Waarom kozen jullie voor Aalst? 

Janine: “Toen ik naar België kwam, vond ik Gent een authentieke, romantische stad. Ik heb een tijd in Gent gewerkt maar op den duur begon het te kriebelen om onze eigen zaak te starten. We hebben voor Aalst gekozen omdat er in het centrum eigenlijk geen bloemenzaak was die werkte in onze stijl. Het waren veeleer kwekers en bloemenwinkels in een heel andere stijl. In het begin was ik hier wel een beetje de vreemde eend in de bijt. Ik was de taal nog niet machtig. Het Rozemarijnstraatje waar we begonnen, noemden men ‘het vrijersstraatje’ en ik begreep niet wat dat betekende. Het was ook geen winkelstraat, maar Bart zei: ‘als het ons hier lukt, dan lukt het overal.’ We waren anders en dat sloeg aan.” 

Heb je nooit heimwee naar Zwitserland gehad? 

“Op een bepaald moment liet ik me ontvallen, dat ik misschien naar Zwitserland wou terugkeren. Mijn oude werkgever beschouwde mij als zijn dochter en wou zijn zaak aan mij overlaten. Onze klanten hebben toen keihard hun best gedaan om dat idee uit mijn hoofd te praten. Dat was hartverwarmend. Mensen in Aalst zijn heel trouw, heb ik ontdekt. Bij koppels van twee nationaliteiten denk ik dat je altijd nog met één been in het andere land staat. Het is gevaarlijk om te denken dat het elders beter is. Het heeft ons in het begin bloed, zweet en tranen gekost, maar we waren vastberaden en heel gepassioneerd en nu nog steeds.” 



Ik wil niet het zoveelste Pinterest-bruidsboeket namaken.” 


LUISTEREN NAAR LEVENSVERHALEN

Hoe zouden jullie je stijl omschrijven?

Janine: “We werken heel persoonlijk. Ik luister vooral naar de mensen. Daarna stel ik gerichte vragen. Mensen komen met ganse verhalen. Ze hebben dat nodig en het doet hen goed om hun verhaal te vertellen. Daar probeer ik op in te spelen en het is leuk als je dit tot een goed einde kan brengen en de klant iets extra kan geven. Voor een bruidsboeket komen mensen allemaal met dezelfde Pinterest-beelden. Zo willen ze veldbloemen in hun boeket – zelfs in november en december – en moet er zeker eucalyptus in zitten. In mezelf denk ik: daar gaan we weer. Ik begin dan vragen te stellen. Hoe is het feest en in welke sfeer? Waar is de feestzaal en hoe ziet jouw bruidskleed eruit? Doe jouw telefoon even weg. ‘Wat vind jij hiervan?’, vraag ik terwijl ik enkele schetsen maak. Ik wil niet het zoveelste Pinterest-bruidsboeket namaken.” 

“Op drukke dagen komen jobstudenten ons een handje helpen. Het zijn de kinderen die vroeger een bloemetje kregen als ze met hun moeder naar de winkel kwamen. Ik heb hen zien opgroeien. Op hun beurt vertellen zij mij hoe onze bloemen er altijd waren op belangrijke momenten in hun leven. Daar ben ik zo fier op. Is dat niet geweldig?” 



Janine vertelt enthousiast, net een klaterende waterval. De taal is al lang geen probleem meer. Ze praat over haar jobstudenten alsof het haar kinderen zijn. Papier en kleurpotloden liggen klaar voor de kinderen. De tekeningen bewaart ze in een schriftje want ook dat geeft haar inspiratie. Kinderen kopen hun eerste roos in het begin van het schooljaar en bij die eerste ontluikende vriendschappen hoort natuurlijk een leuke verpakking. Janine vertelt dat ze zo graag luistert naar al die levensverhalen die ze dan verwerkt tot een passende en persoonlijke creatie. Want, ze wil echt vóór en mét mensen werken. Dat is het belangrijkst. Zo werken ze samen met een fietskoerier die mensen tewerkstelt die niet in het gewone arbeidscircuit terechtkunnen. Janine helpt hen met de taal omdat ze zelf weet hoe moeilijk dat is. Inspiratie haalt Janine vooral uit haar klanten, maar ook uit haar tuin, uit het bos en uit de natuur.  

“Bart schenkt me ook veel inspiratie. Hij heeft veel ideeën, maar kan ze niet uitvoeren”, zegt ze liefdevol. 

“Ik probeer vooral het oogpunt van de klant in te nemen”, zegt Bart. “Als de creativiteit de bovenhand haalt, is het soms niet meer verkoopbaar. Ik probeer een evenwicht te vinden zonder Janine’s creatieve vrijheid te beknotten.”  


DECORATIE

Janine heeft een voorliefde voor potten die met de hand gemaakt zijn. Het zijn potten die je wilt aanraken, die een hoge aaibaarheidsfactor hebben. Authenticiteit en tijdloosheid vinden ze belangrijke voorwaarden.

“We zoeken niet alleen de trends op en kiezen nooit voor schreeuwerige kleuren. We hebben enkele vaste waarden in ons aanbod en die vullen we aan met zaken die we leuk vinden zodat het assortiment interessant blijft voor de klant. Een goede maatstaf is bijvoorbeeld wanneer het een product is waar ik zelf niet af kan blijven.” 

Top-3

  • De potten van D&M zijn tijdloos en bruikbaar. Zo is de hals niet te smal om een plant in te zetten. 
  • De potten van Domani hebben een structuur die je wilt aanraken. 
  • Het glaswerk van Henry Dean is tijdloos. De kleurschakeringen in het glas zorgen ervoor dat elk boeket volledig tot haar recht komt. 

De bloemist

Naam: Janine Künzle, echtgenote van Bart Schampheleer 

Leeftijd: 51 jaar 

Lievelingsbloem: “Dat varieert volgens de seizoenen maar liefst de eerder fragiele, papierachtige bloemen zoals de papaver. Het zijn bloemen waarvan je op hetzelfde moment moet genieten.” 

Hobby’s: “Schilderen, pottenbakken, fietsen, wandelen, samen koken met verse kruiden uit de tuin en soms heb ik een beetje yoga nodig.”  

Motto: “Ik ben mogen opgroeien in de mooie tuin van mijn ouders, in de natuur. De liefde voor de natuur wil ik graag doorgeven. De natuur geeft op alles een antwoord en ik put daar heel veel kracht en inspiratie uit.” 


Tekst: Ingrid Allaerts 

Foto’s: ©Ingrid Allaerts en ©Domus Florum


■ Volg Domus Florum op Instagram

■ Bezoek de website


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.